• Alles prachtig ingepakt & discreet bezorgd
  • Ook naar post punt
  • Meestal volgende dag in huis
  • Deskundig advies 

Streeloefeningen om (weer) te leren genieten

streeloefeningen
 

 

Streeloefeningen vormen een belangrijk onderdeel van de hedendaagse sekstherapie. Het gaat hier om een gedragstherapeutische benadering, en dus niet om een psycho-analytische werkwijze. Deze streeloefeningen, ook wel sensate focus therapie genoemd, kunnen helpen om elkaar (weer) te leren prikkelen en om (weer) te genieten van elkaar en van seks. En om te leren praten over wat men plezierig vindt en wat juist niet.
Voelt u minder lust en verlangen naar elkaar? Wilt u uw seksleven en de intimiteit verbeteren of herstellen? Of kunt u moeilijk met uw partner praten over het vrijen? Dan kunnen deze streeloefeningen een nieuwe basis vormen waarop lust en passie weer kan opleven.
 

Helpt bij pijn bij vrijen, erectieproblemen, geen zin in seks

 
De oefeningen kunnen ook helpen om de vicieuze cirkel te doorbreken die kan ontstaan bij angst voor pijn (bijvoorbeeld pijn bij vrijen) of angst voor mislukking (bijvoorbeeld voor het niet krijgen van een erectie).
De oefeningen verlopen in fases en geleidelijk. Doordat orgasme geen doel is en het aanraken van de geslachtsdelen in eerste instantie niet mag, valt er vaak een druk weg. Er wordt zo ruimte gemaakt voor andere lichamelijke sensaties.  Een seksuoloog maakt voor elk stel en voor elke situatie een individueel programma, maar hieronder vindt u een algemeen overzicht.
 

Streeloefeningen met uw partner

 
Het gaat er bij deze eerste streeloefeningen niet om dat u ervan moet genieten, of dat u opgewonden moet worden. U moet het meer zien als een ontdekkingstocht. Van het (her)ontdekken van nieuwe sensaties en gevoelens. Het gaat erom dat u ervaart wat u prettig vindt en wat niet, dat u uw lichaam en dat van uw partner (opnieuw) leert kennen. Dat u (opnieuw) leert genieten van seks en intimiteit.
U moet de oefeningen een paar keer per week doen. Geslachtsgemeenschap is verboden. De stappen en regels moeten strikt nageleefd worden want die zorgen voor een gevoel van veiligheid en vertrouwen. 
 

De voorbereiding

  • Zorg voor voldoende tijd. Plan minimaal een uur voor de oefening. Dit uur hoeft u niet vol te maken, maar het zorgt ervoor dat u rust ervaart en kunt ontspannen.
  • Zorg dat de slaapkamer warm en plezierig is. Steek bijvoorbeeld kaarsjes aan en zet een zacht muziekje op.
  • Tijdens de oefening wordt er niet met elkaar gesproken. Zo kunt u zich helemaal concentreren op de aanrakingen en wordt u niet afgeleid.
  • Spreek van te voren af wie er als eerst gaat strelen en hoe lang. Bijvoorbeeld om de beurt 5 (-10) minuten.
  • Besluit of u uw slipje en bh of onderbroek aan wilt houden, of de oefening naakt doet. Het kan allebei.
  • Een massage-olie of massage-gel kan het extra fijn maken.

1. Basisoefening

  1. Doen: De 'passieve' partner gaat op zijn/haar buik liggen. De andere partner knielt naast hem/haar neer of gaat schrijlings (wijdbeens) over haar/hem heen zitten. Knielen kan ook.
     
  2. De 'streler' streelt de rug, hals, armen, weer de rug, dan billen, benen, voeten en weer terug. Echter zonder de geslachstdelen aan te raken. De 'streler' varieert de druk van de aanrakingen; van zacht strelend tot wat harder knedend en alles wat daar tussen zit. Hij/zij gebruikt niet alleen zijn/haar vingers, maar experimenteert met verschillende dingen, zoals de hand, tong en lippen. De 'streler' experimenteert met koud en warm, en met verschillende texturen (zoals bijvoorbeeld een veer).
     
  3. De 'streler' concentreert zich op de manier van aanrakingen, op zijn/haar taak. Maar ook wat het voor hem/haar zelf betekent.  Wat hij/zij prettig vindt aan het strelen. Degene die gestreeld wordt richt zijn/haar aandacht vooral op wat hij/zij voelt en ervaart. Hij/zij probeert te ontspannen en genieten en te bedenken welke aanraking en streling prettig is, welke minder fijn, of helemaal niet plezierig aanvoelt. Als u opgewonden raakt, laat u dan niet opjagen, maar blijf ontspannen en genieten van wat u voelt. Voelt u teveel spanning en opwinding, dan kunt u de 'streler' vragen even op te houden en te wachten met strelen totdat u zich weer ontspannen voelt. 
     
  4. Als het hele lichaam gestreeld is (dat kan bijvoorbeeld na 5-10 minuten zijn), worden de rollen verwisseld.  
     
  5. Daarna worden de rollen nog een keer omgedraaid. Nu gaat de 'passieve' partner op de rug liggen. Weer wordt het lichaam zo'n 5-10 minuten gestreeld, zonder het strelen van de geslachtdelen, ook niet de borsten.  Na de 5-10 minuten neemt de 'passieve' partner de rol van streler op zich.

 
Heeft u allebei beide rollen vervult? Vertel elkaar dan wat uw ervaringen waren. Vraag elkaar bijvoorbeeld: Wat vond je plezierig?  Wat vond je minder prettig? En wat helemaal niet? Welke aanrakingen waren opwindend?  Zet dit vervolgens, op een positieve manier naar elkaar, om in wensen. Een voorbeeld: Ik vind het fijn als je mijn benen streelt, zonder mijn liezen daarbij te betrekken. U kunt het ook eerst voor opschrijven en het daarna samen bespreken.

2. Vervolg oefening

Als u de basisoefening een aantal keren heeft gedaan, kunt u beginnen om te strelen op de manier waarop uw partner dat fijn vindt.

  1. Doen: doe de basisoefening, maar geef nu wél aan wat u prettig vindt als u wordt gestreeld. Degene die gestreeld wordt, leidt hiervoor de hand van de partner. Of leidt de 'streler' met woorden of geluiden. De 'streler' richt zich nu helemaal op wat zijn/haar partner prettig vindt. Zonder over zijn/haar eigen grenzen te gaan uiteraard.
     
  2. Bent u beiden aan de beurt geweest? Deel dan weer de ervaringen.
     
  3. Het kan verleidelijk zijn om snel verder te gaan en u toch te richten op geslachtsorganen en borsten. Probeer dat uit te stellen. Lukt het om gedurende een paar weken alleen de bovenstaande oefeningen te doen, dan kunt u doorgaan met de volgende oefeningen.

3. Oefening met aanraken van borsten en geslachtsdelen

Heeft u geëxperimenteerd met twee basisoefeningen, dan volgt de volgende stap: het strelen van de borsten en vervolgens het strelen van de geslachtsdelen.

  1. Doen: streel het hele lichaam totdat uw partner ontspannen is. Na een tijdje kunt u de geslachtsdelen van uw partner aanraken.
     
  2. Een orgasme is hierbij niet het doel. Maar als uw partner opgewonden raakt tijdens deze oefening kunt u hier wel mee spelen.  U kunt bijvoorbeeld de opwinding laten opkomen en af laten zakken bij uw partner. Gemeenschap moet in ieder geval voorkomen worden.
     
  3. Bent u beiden aan de beurt geweest? Deel dan weer de ervaringen met elkaar.
     
  4. Als deze oefeningen een aantal keren zijn gedaan, kan worden geprobeerd ook penetratie te betrekken. Echter in eerste instantie nog zonder orgasme. Het gebruik van een lubricante/glijmiddel kan fijn zijn. Uiteraard worden ook hierna weer de ervaringen gedeeld.
     
  5. Als laatste kan ook het orgasme worden toegelaten. En ook hierna is het belangrijk weer de ervaringen met elkaar te delen.

4. Tegelijkertijd strelen en aanraken

In deze laaste fase gaat u elkaar tegelijktijd aanraken en strelen, om zo een natuurlijke manier van vrijen en liefhebben met elkaar te krijgen.
U kunt nu met elkaar communiceren en samen genieten van intimiteit en seksualiteit, zonder gevangen te zijn in het doel van het bereiken van een orgasme.

Hulp

Vindt u het lastig om de oefening zonder begeleiding te doen? En/of zoekt u naar meer verdieping? Of meer maatwerk?
Neem dan contact op met een seksuoloog. Hij/zij kan u hierbij begeleiden en ook helpen aan een speciaal voor uw situatie op maat gemaakt programma.